Probeer elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en elke ochtend rond dezelfde tijd op te staan. Beter slapen zal niet zo snel gebeuren als er veranderingen worden aangebracht. Maar als goede slaapgewoonten worden aangehouden, zal de slaap zeker beter worden. Zoek uit welke tijd voor je werkt en houd je daaraan. Er zijn meer tips, zoals deze: check https://slaapspecialistvanellen.nl/ en ontdek wat je kunt aanschaffen voor meer heerlijke slaapattributen. 

Breng de juiste hoeveelheid tijd in bed door

De meeste volwassenen hebben elke nacht ongeveer 7 tot 8 uur slaap nodig. Sommigen hebben meer nodig, anderen minder. Veel slechte slapers brengen veel meer dan 8 uur in bed door en dit maakt gefragmenteerde slaap tot een gewoonte. Behalve als je veel slaap nodig hebt, beperk je bedtijd tot niet meer dan 8,5 uur. Als je er vaak uren over doet om in slaap te vallen, ga dan later naar bed. Vergeet niet dat kinderen meer slaap nodig hebben dan volwassenen.

Bed is om te slapen, niet voor vermaak

Handheld elektronische apparaten (bijv. smartphones) en andere afleidingen kunnen je slaap verstoren. Het is beter om niet te slapen met je tv of andere apparaten aan. Je geest moet de gewoonte krijgen om te weten dat als je in bed ligt, je daar bent om te slapen. Blijf niet in bed liggen als je klaarwakker bent.

Ontspan en relax voordat je naar bed gaat

Zorg voor een bufferzone voor het slapengaan. Los eventuele problemen op, ruim voordat je naar bed gaat. Dit kan betekenen overdag een ‘zorgmoment’ inlassen. Gebruik deze tijd om de activiteiten van de dag door te nemen en een plan van aanpak voor de volgende dag. Probeer het gebruik van je computer of andere elektronische schermen binnen een uur voor het slapengaan te vermijden. Lichaamsbeweging is prima, maar niet te laat op de avond. Zoek een ontspanningstechniek die voor je werkt en oefen die regelmatig, tijdens je afkoelingsperiode.

Alcohol, cafeïne en sigaretten – te vermijden

Alcohol kan je helpen om in slaap te komen, maar zal je slaap gedurende de nacht verstoren. Cafeïne (thee, koffie, cola) en de nicotine in sigaretten zijn stimulerende middelen die je wakker kunnen houden. Dus als je dit allemaal doet, dan val je zo in slaap. 

Pin It on Pinterest